Goede titel inzamelingsactie
5 juni 2020, Monique Demoet
De perfecte titel voor mijn inzamelingsactie
Hoe doe je dat nou? Je wilt graag een inzamelingsactie starten, maar hij moet natuurlijk wel meteen opvallen tussen alle andere, zodat jouw actie donateurs naar zich toetrekt. Een goede persoonlijke foto heb je al klaar staan, maar ook de titel van jouw actie is van groot belang! Jouw titel moet direct aanspreken en het moet in 1 oogopslag duidelijk zijn voor de lezer waar het om gaat. Als het ware al direct in het klein een verhaaltje vertellen dat mensen graag willen delen. Een goede titel bepaalt mede het succes van jouw inzamelingsactie.
Denk goed na over jouw titel
We hebben op ons donatieplatform al vaker gezien dat het niet voor iedereen even makkelijk is om een goede titel te verzinnen. Soms vullen mensen hele lange zinnen in. Wij kunnen inmiddels uit ervaring zeggen dat dit niet werkt. Denk ook maar eens aan de titels van films, of die van boeken. Die titels bestaan ook niet uit hele zinnen, toch? Eigenlijk geldt: hoe korter, hoe krachtiger. Kun je het niet met een paar woorden vertellen, dan lukt dat ook niet met hele zinnen. De titel van je inzamelingsactie is misschien wel het belangrijkste aspect van je actie; het is meestal het eerste wat mensen zien. Kies daarom een titel die mensen nieuwsgierig maakt en hen prikkelt om je doel te lezen en te delen. We zullen je hieronder een aantal tips geven om tot een goede titel te komen voor jouw crowdfundactie.
Kort en onderscheidend
Heel kort gezegd heb je hulp nodig. "Help" als titel mag dan wel kort zijn, maar dit zal jouw actie niet onderscheidend maken ten opzichte van de andere acties. Als jij online op zoek bent naar "Jansen" krijg je tenslotte ook vele resultaten. Zo val je niet op. Wees beknopt, beschrijvend, inspirerend en zorg ervoor dat de titel makkelijk online te vinden is. Indien mogelijk, maak het geestig en persoonlijk. Het zou bijvoorbeeld beter zijn als je ervan maakt "Help Anne Jansen aan een rolstoel". Dit zegt direct voor wie de actie is en wat je doel is. Gebruik in ieder geval geen lange zinnen als titel, want dit werkt niet en zorgt ervoor dat jouw actie ook een hele lange URL meekrijgt. Dat ziet er niet fraai uit op social media.
Gebruik namen in je titel
Komen we direct bij de volgende tip: gebruik als het kan de naam voor wie de actie is in de titel. Dit maakt het persoonlijk en spreekt meer aan. Het maakt het ook makkelijker om te zoeken naar de juiste actie. Is de inzamelingsactie niet voor een persoon, maar in verband met een ongeval of iets dergelijks, gebruik dan de naam van het ongeval en de plaats in de titel. Als voorbeeld: “Slachtoffers treinongeval Oss”. Dit werd opgezet om de familie en nabestaanden van het ongeval met de Stint te steunen. Binnen no time werd er veel meer gedoneerd dan het streefbedrag.
Tone of voice
Gebruik de juiste toon in jouw titel die past bij het doel van jouw inzameling. Een overlijden vraagt om een andere insteek dan een jubileum of verjaardag. Zorg dat je hier dus rekening mee houdt.
Een titel die nieuwsgierig maakt
Bedenk een titel die de nieuwsgierigheid van mensen opwekt. Dit zal ervoor zorgen dat meer mensen op jouw actie gaan klikken om te zien waar die over gaat. En als je ze met je verhaal kunt overtuigen heb je weer een donatie te pakken. Wist je dat titels met vier tot acht woorden het meeste geld inzamelen? Wellicht maakt dit het niet makkelijker, maar denk vooral ook niet te moeilijk. Het kan helpen om eens te kijken wat voor titels het goed doen bij andere of vergelijkbare crowdfundacties. Voorbeelden van goede titels op onze website zijn:
- Kanjer Quillan
- Lieve Loek
- Van droom naar nachtmerrie
- Help Partycentrum Terhorst overleven
- Kaal gaan tegen kanker
- Steun accordeonist Miticua Zwijndrecht
- Brand Zoo Krefeld
- Samen voor Iggy en zijn familie
Jouw mening telt
Heb je een aantal titels op papier staan? Vraag eens aan een familielid of vriend(in) welke titel het meest aanspreekt. Wist je dat 80% van alle bezoekers alleen de titel leest en op basis daarvan besluit om door te klikken en de rest te lezen? Onderzoek wijst uit dat slechts 20% het hele verhaal leest. Het is dus van groot belang dat je titel de lezer nieuwsgierig maakt. Dat de lezer een zekere mate van urgentie voelt om nu te moeten klikken op jouw actie om de rest te lezen. Hierbij kan de hulp vragen van jouw omgeving van nut zijn. Vraag of het duidelijk is wat jij wilt zeggen met jouw titel, of ze meteen snappen waar het over gaat, of de titel hen triggert om verder te willen lezen.
Gebruik unieke #hashtag
Maak een unieke hashtag voor je actie zodat mensen je campagne op social media kunnen vinden en volgen. Voeg het toe aan hashtags die worden geassocieerd met je doel of evenement. Elke keer als jij jouw actie deelt op social media, dan plaats je jouw hashtag erbij. Vergeet ook niet om andere relevante hashtags te plaatsen. Heb jij bijvoorbeeld een inzamelingsactie opgezet met als doel om het afgebrande apenhuis in Krefeld te steunen, denk dan aan hashtags als #krefeld #apenhuis #brand #wederopbouw #zoo. Ook de “gewonere” hashtags zullen zorgen voor aandacht voor jouw crowdfundactie.
Checklist voor een pakkende titel
- Jouw titel dekt de lading van jouw crowdfundactie
- Een titel die gemakkelijk te onthouden is
- Laat de titel beoordelen door anderen
- Jouw titel is aansprekend en maakt mensen nieuwsgierig
- Er wordt de juiste toon gebruikt waardoor mensen voelen wat jij wil zeggen
- De titel van jouw crowdfundactie is kort en krachtig
Natuurlijk helpen wij jou ook een handje. Als jij bij ons een inzamelingsactie registreert krijgen wij hier een melding van. Op dat moment bekijken wij jouw actie en geven wij eventuele tips met betrekking tot de titel en de rest van je actie. Uit ervaring weten wij inmiddels wat goede titels zijn en welke minder geschikt zijn. Dit doen wij met alle plezier en is ook een van de onderscheidende kenmerken van ONE2GIVE. Wij denken graag met onze klanten mee en bieden persoonlijke ondersteuning bij het opzetten en succesvol realiseren van jouw inzamelingsactie.
-help_mijn_crowdfundactie_loopt_niet_1609340820.jpg)
Ben jij een crowdfundactie gestart en heeft jouw actie nog geen donaties ontvangen? Ben je niet helemaal tevreden over het resultaat van jouw inzamelingsactie en wil jij jouw actie een boost geven? Wij delen het geheim voor een succesvolle actie met jou..
-wat_is_crowdfunding_1607258489.jpg)
Crowdfunding is het proces van het verzamelen van geld voor een bepaald doel. Crowdfunding kan de oplossing zijn als jij geld wilt inzamelen voor een eigen doel of voor iemand anders die jij wilt helpen. In ons blog lichten wij toe wat crowdfunding is, hoe het werkt, welke vormen er zijn en hoe jij je eigen crowdfunding kunt starten bij ONE2GIVE.