Help mijn crowdfundactie loopt niet
30 december 2020, Richard Maessen
Gemakkelijk geld inzamelen
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, gemakkelijk geld inzamelen bestaat niet. Als het zo eenvoudig was zou elke crowdfundactie een groot succes zijn. Niets is minder waar. Er zijn mensen die denken dat als ze eenmaal een actie op een donatieplatform plaatsen de donaties automatisch binnenstromen. Ook zijn er mensen die energie steken in het plaatsen van hun actie op meerdere platformen in de hoop om zo nog meer donaties te ontvangen. Het zal je niet verbazen, maar deze acties leveren in de praktijk nauwelijks iets op.
Hoe zorg je dan wel voor een succesvolle crowdfunding? In een eerder blog gaven wij al 10 tips voor een succesvolle inzamelingsactie. Ook deelden wij de geheimen van een perfecte titel voor jouw actie en de kracht van een goede foto. In dit blog onthullen wij nog meer belangrijke zaken die ervoor zorgen dat jouw actie succesvoller gaat presteren en jij in korte tijd nog meer donaties ontvangt om jouw wens in vervulling te laten gaan.
Regels geld inzamelen
Wanneer jij geld wilt inzamelen voor jezelf, iemand anders of een goed doel zijn een aantal regels van belang.
1. Bereid je actie goed voor
Het klink cliché, maar goede voorbereiding is het halve werk. Vergelijk het met het maken van een 4 gangen kerstdiner voor familie of vrienden. Je gaat op zoek naar lekkere gerechten, bijvoorbeeld op internet of in een kookboek. Vervolgens noteer je de ingrediënten op een boodschappenlijstje en ga je naar de winkel. Misschien moet je een dag van tevoren al voorbereidingen treffen of wil je de groenten al schoonmaken voordat het bezoek arriveert? De rest kun je vast zelf invullen.
Bij crowdfunding hoort ook een goede voorbereiding. Denk bijvoorbeeld na over:
- Waarom of waarvoor wil je geld inzamelen?
- Wat is een goede titel voor jouw actie?
- Welke foto ga je gebruiken die mensen aanspreekt?
- Wat ga je precies doen met het geld dat mensen doneren?
- Hoeveel geld heb je nodig om je doel te realiseren?
- Hoe ziet jouw plan B eruit als je €5.000 nodig hebt en mensen doneren €1.000?
Maak een lijst van mensen waarvan je weet dat zij bereid zijn jouw actie te steunen. Niet alleen door middel van een donatie maar ook doordat zij jouw actie willen delen met hun netwerk. Denk dan in eerste instantie aan familie, vrienden, collega’s. Het is het meest waarschijnlijk dat zij als eerste een donatie zullen doen. Begin daar dus mee. Check ook op welke social media platformen (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn etc) zij actief zijn en hoeveel volgers of online vrienden zij hebben. Iemand die jouw actie deelt op zijn of haar Facebook en daar 2.000 volgers heeft, kan met de juiste boodschap zorgen voor veel donaties. Ken je iemand in jouw familie of kennissenkring met een groot netwerk? Iemand die actief is in het verenigingsleven? Iemand die connecties heeft met de media (bijvoorbeeld een journalist bij een regionale of landelijke krant)? Of een beheerder van een Facebookgroep of website waar veel bezoekers komen? Leg alvast persoonlijk contact met deze perso(o)n(en) en vraag of zij samen met jou de actie willen promoten.
Bedenk dat als je €10.000 nodig hebt om jouw doel te realiseren, dat je dan 1.000 donateurs moet zien te vinden die €10 doneren. Uiteraard heb je minder donateurs nodig als mensen meer dan €10 doneren, maar ben je bewust van het feit dat je jouw actie onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen moet brengen. Schakel daarom de hulp in van familie, vrienden en collega’s.
2. Zorg dat je de basis op orde hebt
Met de voorbereidingen uit stap 1 is het registreren van jouw crowdfundactie eenvoudig. De wijze waarop jij jouw actie registreert is bepalend voor het succes van de actie. Dit is als het ware jouw visitekaartje. Probeer je in jouw donateurs te verplaatsen. Wat willen zij graag weten? Wat zou je zelf willen weten als iemand een inzamelingsactie is gestart en jij overweegt om een donatie te doen? Wat zou jou over de streep trekken? Wat maakt dat jij €50 doneert in plaats van €10? Besteed daarom voldoende aandacht aan de registratie van jouw inzamelingsactie.
- Kies voor een aansprekende titel bij jouw actie.
Houd de titel kort en zorg dat deze de lading dekt. Gebruik de naam van de persoon voor wie jij de actie start in de titel. Bijvoorbeeld: “Medicijn voor baby Puck”. Het is meteen duidelijk wat je nodig hebt en voor wie. In tegenstelling tot “hulp gevraagd”. - Gebruik een persoonlijk foto van baby Puck bij jouw actie.
Onderschat de kracht van een goede foto niet. Dit is wat mensen zien als je de actie gaat delen op bijvoorbeeld social media. De foto triggert de emotie van jouw donateur en bepaalt voor een groot gedeelte of en hoeveel iemand doneert. Enkele voorbeelden van goede foto’s: kanjer Quillan, Kaal gaan tegen kanker - Zorg voor een duidelijke beschrijving van je actie.
Wie ben je? Waarvoor wil je geld inzamelen? Wat is jouw relatie tot de persoon of het goede doel waarvoor je geld inzamelt? Hoe zorg je dat het geld bij jouw doel terechtkomt? Hoeveel heb je precies nodig? Wat als je het doel niet realiseert en er minder gedoneerd wordt? Een goede beschrijving van jouw actie is cruciaal en zorgt dat de donateur een goed beeld krijgt van de actie waaraan hij of zij een bijdrage levert. Een beschrijving van 2 regels is niet voldoende maar het hoeft zeker ook geen 2 A4tjes tekst te zijn. Enkele voorbeelden van acties met een goede beschrijving zijn: na 2 jaar zwoegen van droom naar nachtmerrie, help Partycentrum Terhorst. - Kies een realistisch streefbedrag.
Niet geheel onbelangrijk om te vermelden, maar kies een realistisch streefbedrag voor jouw actie. Zorg dat het bedrag past bij de beschrijving van jouw actie. Wanneer jij een crowdfundactie start voor een familielid of goede vriendin die een dure medische ingreep nodig heeft in het buitenland, zal iedereen begrijpen dat dit vele duizenden euro’s kost. Wil jij iemand verrassen met een leuk dagje uit, dan is een paar honderd euro waarschijnlijk voldoende. Een te hoog streefbedrag kan voor een donateur een reden zijn om niet te doneren.
3. Deel je actie met zoveel mogelijk mensen
Met de getroffen voorbereidingen en de basis op orde kan het bijna niet mis gaan. Toch wordt het actief delen van de actie door veel mensen overgeslagen. Crowdfunding bestaat uit de woorden ‘crowd’ (menigte) en ‘funding’ (financiering). Dat betekent dat je er nog niet bent als jij jouw actie registreert op een donatieplatform. Vergelijk het met het ophangen van een kaartje op het prikbord in een supermarkt. De kans dat mensen op het prikbord kijken is relatief klein en dan moeten ze als ze kijken ook nog eens jouw kaartje lezen. Wat kun je dan wel doen om ervoor te zorgen dat jouw actie zoveel mogelijk mensen bereikt?
- Deel je actie als eerste met familie, vrienden en bekenden waarvan je weet dat zij jouw actie willen steunen.
Gebruik hiervoor het lijstje dat je gemaakt hebt in jouw voorbereidingen. Heb je deze nog niet, maak hem dan alsnog. Het is erg waardevol om jouw netwerk in kaart te brengen. Deel je actie via social media, email en/of bijvoorbeeld WhatsApp. - Het is niet erg als je zelf een kleine familie hebt of een beperkte groep vrienden.
Belangrijk is dat jij je actie actief en regelmatig deelt, want delen is vermenigvuldigen. Dat klinkt misschien tegenstrijdig en is anders dan je op school hebt geleerd, maar het laat zich het beste uitleggen aan de hand van een afbeelding. Als jij jouw actie deelt op Facebook met jouw volgers en zij op hun beurt de actie weer delen met hun volgers dan zijn voor je het weet honderden mensen op de hoogte van jouw actie. Dus van 1 naar 10 naar 100 naar 1.000 mensen. Stel dat de helft van de mensen enthousiast is en jouw actie steunt door €10 te doneren, dan kun je in een mum van tijd €5.000 aan donaties ontvangen.
- Maak “lawaai”
“2 BOSSEN ROZEN VOOR MAAR VIJF EURO!”, “2 BOSSEN ROZEN VOOR MAAR VIJF EURO!” Je kent het vast wel. De marktkoopman had een mooi plekje uitgezocht op de markt in Breda en zijn bloemen stonden er fris en fruitig bij. Hij trok veel bezoekers naar zijn kraam door zijn ‘waar’ aan te prijzen. Misschien iets te luidruchtig, maar het werkte wel. Zijn bloemen vonden gretig aftrek bij voorbijgangers en mensen op de terrassen die na het afrekenen toch even bij zijn kraampje gingen kijken. Wat denk je? Aan het einde van de dag ALLES verkocht! Ik hoor je denken. Wat heeft dit nu te maken met crowdfunding? Nou, eigenlijk heel veel. Wanneer jij geld wilt inzamelen voor jezelf, iemand anders of een goed doel is het van groot belang dat jij jouw inzamelactie goed beschrijft en net als de marktkoopman de aandacht van jouw publiek weet te trekken. - Deel je actie via de media met de rest van Nederland.
Begin altijd eerst met het delen van je actie binnen je eigen netwerk voordat je persberichten gaat sturen naar regionale of landelijke media. Als er namelijk al gedoneerd is aan jouw actie door familie en vrienden zullen onbekende donateurs sneller geneigd zijn ook een bijdrage te doen. Houd er rekening mee dan niet elke actie zich leent om te delen in regionale of landelijke media. Acties die vaak aandacht krijgen van de media zijn acties die betrekking hebben op een drama, een ongeval of acties die juist landelijke hulp nodig hebben voor een urgent en vaak medisch probleem. Je herinnert je vast nog wel de actie voor de 1-jarige Jayme uit Rijswijk die de spierziekte SMA heeft? Jayme heeft 1,9 miljoen euro nodig voor het duurste medicijn ter wereld. Het is zijn enige kans om te overleven.
De meeste kranten hebben een website waar je jouw verhaal naartoe kunt sturen. Kijk naar “tip de redactie” of contactformulieren op hun website. Je kunt ook Googlen op “perslijst regio [naam regio]”. Vermeld in jouw emailbericht altijd een uitgebreide beschrijving van de actie, jouw contactgegevens inclusief telefoonnummer (journalisten nemen bij voorkeur contact op met jou zodat zij hun eigen verhaal kunnen schrijven), een foto en de link naar de crowdfundactie. Wees geduldig, want dagelijks komen er honderden emails binnen op de redactie van kranten. Het kan dus even duren voordat jouw email gelezen en opgepakt wordt. - Deel je actie ook offline.
Als extra service voor onze klanten ontwerpen wij een gratis professionele poster en flyer voor jouw actie. Hierop staat een QR-code die mensen met hun mobiel kunnen scannen waarna ze meteen bij jouw actie uitkomen en een donatie kunnen doen. Print deze uit en hang de poster op plekken waar normaal gesproken veel mensen komen (supermarkt, McDonalds, kinderdagverblijf, school, werk, horeca, sportvereniging etc) en deel de flyer uit in de buurt of bijvoorbeeld in het centrum van jouw woonplaats of de omgeving voor diegene waarvoor jij geld inzamelt. Behalve flyeren en posters ophangen is het natuurlijk belangrijk dat jij je crowdfundactie bespreekt met familie en vrienden op verjaardagen, werk, school, je vereniging en de bekenden die je tegenkomt op straat.
4. Analyseer de prestaties van je actie
Wanneer jouw inzamelingsactie na 2 dagen nog geen donaties heeft ontvangen analyseer dan wat de reden hiervan kan zijn. Misschien is de beschrijving van jouw actie toch niet aansprekend genoeg voor donateurs? Met wie heb je de actie allemaal gedeeld en via welke kanalen (Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, email, WhatsApp)? Wanneer je alleen via Facebook hebt gedeeld, probeer dan ook eens je actie te delen via WhatsApp met jouw vriendengroep. Of stuur de actie via email aan mensen in jouw adresboek. Wanneer je de actie deelt, spreek dan je vrienden en volgers persoonlijk aan. Vraag of zij de actie willen steunen en ook willen delen in hun netwerk.
Een ander idee is om je actie samen met een goede vriend of vriendin te bespreken. Vraag naar kritische feedback en zie dit als een kans om je actie te verbeteren. Twee mensen weten immers meer dan een. Vraag ons gerust om hulp. Wij denken graag met je mee om jouw actie succesvol te maken.
5. Plaats regelmatig updates en bedank je donateurs
Je bent er niet als je jouw actie een keer deelt. De kracht van herhaling is ook hier van toepassing. Twee of drie keer per week een update plaatsen van de stand van zaken met betrekking tot jouw inzamelingsactie is meer dan voldoende. Motiveer je familie, vrienden en volgers om nog een bijdrage te leveren en de actie te delen. Heb je bijna het doel gerealiseerd, vraag dan om een laatste inspanning “Wauw, fantastisch! Al €2.100 gedoneerd, nog maar €400 te gaan en dan is ons doel bereikt. Help jij nog even mee? We zijn er bijna”. Vergeet niet om je donateurs te bedanken, want dankzij hun bijdrage wordt jouw doel werkelijkheid.
Persoonlijke ondersteuning
Kom je er niet uit of heb je ondersteuning nodig? Stuur ons een email en vraag ons gerust om hulp. Wij denken graag met je mee om jouw inzamelingsactie succesvol te maken. Wij doen dit geheel gratis omdat we dit leuk vinden en op deze manier ons steentje kunnen bijdragen.
-wat_is_crowdfunding_1607258489.jpg)
Crowdfunding is het proces van het verzamelen van geld voor een bepaald doel. Crowdfunding kan de oplossing zijn als jij geld wilt inzamelen voor een eigen doel of voor iemand anders die jij wilt helpen. In ons blog lichten wij toe wat crowdfunding is, hoe het werkt, welke vormen er zijn en hoe jij je eigen crowdfunding kunt starten bij ONE2GIVE.
-succesvolle_inzamelingsacties_1607258646.jpg)
Waarom is de ene inzamelingsactie wel een groot succes en de andere niet? In de basis heeft dit te maken met 2 dingen: ten eerste de beschrijving van je actie inclusief foto en titel en ten tweede hoe actief de actie gedeeld wordt door de actiehouder. Niet alleen via internet (social media), maar ook offline. Nieuwsgierig geworden?